2008-04-06

D-War - Dragon Wars

I sann geekporranda satte jag mig igår tillrätta i soffan med lite gammal påskmust, surt lösgodis och den koreanskamerikanska monster/mytologirullen D-War - Dragon Wars (direkt till DVD). I skrivande stund är det lite oklart varför filmen har två i princip exakt likadana titlar. Hur som helst, när man kollar på postern och annat promotionmaterial så kan man känna ett litet sting av monsterpepp och en stilla förhoppning om digital massförstörelse. Så är dock inte fallet. D-War är en trasig film. Handlingen, som jag redan innan var 100% säker på skulle vara obefintlig, är inte bara dålig, den är även extremt ologisk med stora glapp som ingen byr sig om att försöka förklara. Skådisarna, som förvisso inte funnit någon tacksam uppgift i att leverera den pinsamt dåliga dialogen i filmen, känns direktplockade från någon random såpopera. Effekterna, som jag i min naivitet trodde skulle göra filmen någorlunda sevärd, är inte ens i närheten av att kunna rädda filmen. Det finns mer som suger med D-War, men vi nöjer oss väl helt enkelt med att helt enkelt konstatera att det är en riktigt dålig film som inte bör ses av någon. Om du nu nödvändigtvis bara måste se en film med drakar, se Reign of Fire istället.

D-War: 1/5
Påskmust med lösgodis: 5/5

D-War - Dragon Wars