2008-04-28

Recension av GTA4 à la Geekporr

Tack vare min inbyggda slughet (och en spelbutiks axelryckning mot officella releasedatum) har jag nu, en timme innan GTA4 släpps, spelat det i tre timmar, varav cirka 20 minuter online. Ja, det är helt korrekt att jag sitter här i värmen och hånflinar lite vid blotta tanken på den kö som i flera veckors tid ringlat, och fortfarande ringlar, i minst en timme till, utanför Webbhallen på Sveavägen. 8% av spelet avklarat just nu, vilket alltså borde ge en ungefärlig speltid på 35 timmar. Hur kul är då dessa 8% av GTA4? Tänk dig en stad, förslagsvis en större sådan. Tänk dig att du har all rätt i världen att göra precis vad du vill i denna stad, helt utan konsekvenser. Så kul är det. GTA-känslan sitter där som en spark i tänderna, grafiken är krispig, ljudet är helt fantastiskt, moralens väktare kommer definitivt att slå bakut så kraftigt att de blir invalidiserade på livstid och Niko Bellic får mig att önska att även jag var en desillusionerad östeuropé. I all korthet: I skrivande stund har jag absolut ingenting att klaga på, och om mitt första intryck håller i sig så kommer GTA4 att vara ett av de bästa spel jag någonsin spelat. Vi ses i Liberty City.