2007-12-12

Datorspel vs. dataspel

Har precis börjat läsa Medierådets rapport Att leva i World of Warcraft vilken behandlar ungdomars potentiella problematiska användande, i folkmun allmänt kallat spelberoende. Dock har jag svårigheter att ta till mig det som skrivs i rapporten på grund av att ordet "dataspel" ständigt återkommer. Jag håller stenhårt fast vid att det bör heta datorspel - i de fall du spelar på datorn - eller TV-spel - då du spelar på konsol. Döm då om min förvåning när mitt gogglande av respektive ord resulterade i nedan antal träffar:

Datorspel: 863 000 st
Dataspel: 5 210 000 st

Jag antar att jag är, som man säger, pwned. Kan jag verkligen ha så fel? Troligtvis inte, men jag kämpar onekligen i hård motvind och uppförsbacke.

Medierådets rapport Att leva i World of Warcraft laddas med fördel ned som PDF här.