2007-12-19

Street Fighter och vidare

Under andra kvartalet 2008 ska enligt utsago den officiella fjärde delen av Street Fighter lanseras (site). I all korthet ser det ut att bli ett tvådimensionellt fightinglir med tredimensionella slagskämpar. Hade det varit för 10 år sedan som denna nyhet landat i min mailbox (eller kanske brevlåda, det var ju trots allt 10 år sedan) hade jag sannolikt tyckt att detta var årets största och allra bästa (spel)nyhet. Dock så kan jag nu, år 2007, konstatera att så ej är fallet. Slå-på-käften-peppet är som bortblåst.

Uppenbarligen så har mitt förut så fightingfokuserade spelintresse så sakteliga tynat bort. Jag minns det glada(?) 90-talet då jag gladeligen(?) införskaffade/importerade i princip alla fightingspel jag kunde komma över och hade råd med till Playstation. Spelade en period (typ 1996) så mycket Street Fighter Alpha 2 att jag fick förhårdnader på vänstertummen av alla Hadoken, Shoryuken och motsvarande specialare. Detta syndrom lär ju idag tyvärr vara i princip utdött då majoriteten av alla spel nu använder sig av analoga spakar istället för digitala styrkors. Lite synd, det är ju annars lite av ett ultimat geek-kännetecken att kunna stoltsera med en riktigt hardcore gamertumme. Finns det något motsvarande idag?

Hur som helst, jag skulle troligtvis fortfarande tycka att det var riktigt skoj att lira några varv Street Fighter, men idag känns det som att andra speltyper har så mycket mer spelupplevelse att erbjuda än fightinggenren ser ut att kunna uppbåda. Mitt tidigare så intensiva digitala slagsmålspepp har skuffats in i ett av hjärnans bakre utrymmen, till förmån för något som jag tycker att du och jag kallar den nya skolans FPS à la The Darkness och Bioshock. I dessa dagar är det med andra ord ett kreativt berättande som attraherar mig snarare än comboporr och styrkorsperfektion. Ska bli spännande att se hur framtiden artar sig på den här fronten.

Street Fighter 2
Street Fighter 2

Street Fighter 4
Street Fighter 4