2008-02-13

Geekporr rekommenderar:

White TrashSerieklassikern White Trash från 1992, av Gordon Rennie och Martin Emond, som vissa av er kanske fått nöjet att läsa i ett par riktigt gamla nummer av nedlagda tidningen Magnum. Samlingsvolymen av White Trash är antagligen något av det bästa jag har i min seriesamling idag - dels tack vare att det är en fruktansvärt rakt igenom fantastisk serie, men även då det är en serie som jag länge såg som min. I flera år så kändes det som om att det bara var jag och min (spårlöst försvunna?) vän Tord som hade läst White Trash. Under lång tid var den även väldigt svår att få tag i (detta på grund av att den var slut hos förläggaren samt att detta utspelade sig på den tiden då webbshoppar var ren science fiction), vilket ökade begärligheten hos samlingen.

Hur som helst, White Trash som serie är svår att definiera och placera i en viss genre - spontant känns den som en illustrerad version av Fear & Loathing in Las Vegas, Natural Born Killers och en livespelning med (originaluppsättningen av) Guns n Roses. Huvudstoryn är i princip en ultravåldsam roadtrip (vägserie?) där slackern Dean (misstänkt lik en ung Axl Rose) får lift av ingen mindre än The King of Rock n Roll på väg till Las Vegas. Resan dit bjuder på fundamentalt kristna ku klux klan, postkrigspsykotiska Vietnam-veteraner, rednecks, överbrutala FBI-agenter och en hel massa annat som råkar stå i vägen för The King och Dean.

Allt övervåld och knaskonversation till trots, pricken över i för White Trash är enligt mig Martin Emonds målade illustrationer som passar Gordon Rennies berättande om The Kings och Deans resa helt perfekt. Tragiskt nog tog Martin Emond sitt liv 2004, endast 35 år gammal.