2008-05-17

Jag läser böcker också

även om det här digitala utrymmet för det mesta kanske inte förmedlar det särskilt tydligt. Hög tid med andra ord för helgens (och den här bloggens första) boktips:

Senast utlästa bok för min del är Ayn Rand's tegelsten The Fountainhead, som jag, villigt och utan att skämmas, erkänner att jag hörde talas om och blev peppad på att läsa först efter att ha spelat klart Bioshock på Xbox360. Jag nöjer mig med att här bara konstatera och helt subjektvt påstå att The Fountainhead, släppt 1943, är en av de mer intressanta och tidlösa böcker jag någonsin läst, och att den och Ayn Rand's egna teorier om objektivism är Bioshock's primära inspirationskälla. Vem säger att det inte är allmänbildande att spela TV-spel nu? Hur som helst, svinbra bok, och i och med att all relevant information om Rand redan finns på Wikipedia så nöjer vi väl oss med att posta den här länken dit. Är nu mitt uppe i Rand's sista verk från 1957, Atlas Shrugged, och om den fortsätter utvecklas på samma sätt som The Fountainhead gjorde så lär jag ha en väldigt trevlig litterär resa framför mig. Pretentiöst? Ja, det har du faktiskt helt rätt i.

Ayn Rand - The Fountainhead