2008-12-29

Spelåret 2008

Tänkte att det i och med att det lackar mot nytt år och så kunde vara läge att sno ihop en första summering av vad vi tycker om spelåret 2008 som helhet. Vi kör väl någon sorts listning av lite av möjligt helt enkelt. 100% subjektivt såklart, så inga kommentarer om att jag har fel eller liknande. Tack på förhand.

Antal klarade spel: 10.
Kommentar: 9 på Xbox360, 1 på Wii. Slutsatsen får nog bli att det varit ett relativt intensivt spelår, speciellt med tanke på hur mycket av tiden som spenderats på/med jobbet. Klart godkänt. Spännande att se vad 2009 har att komma med.

Roligast: Gears of War 2 & Halo 3
Kommentar: Delad seger. Både GoW2 och Halo 3 bjuder på ren spelglädje i form av kontrollscheman och spelmekanik som gränsar till perfektion. Två helt olika stilar, men båda med väldigt nära perfekt balans såväl i single och multiplayer som i co-op. Lite klyschigt kanske, men så är det bara. Wario Ware på Wii var också riktigt roligt, fast på ett knasigare sätt.

Bästa co-op: Gears of War 2.
Kommentar: Halo 3, Army of Two, Gears of War 1 & 2 - det blev en hel del co-oppande 2008, och det är faktiskt rätt jämt skägg mellan alla de spel jag körde igenom med vänner och bekanta. Lite svårt att välja mellan Halo 3 och GoW2 som allra bäst, men i slutänden så är co-op genom GoW2 på svåraste en svårslagen spelupplevelse. Delad glädje är dubbel glädje.

Bästa långkörare: Lost Odyssey.
Kommentar: Av Lost Odyssey, Viva Piñata 2 och Mass Effect så får min förkärlek för japanska RPG:s avgöra vilket tidsslukande spel som var mest värt att offra fritiden för. Lost Odyssey är det bästa klassiska rollspelet jag spelat sedan Final Fantasy 8 på Playstation, och bara tanken på hur bra kommande FF13 kan bli ger mig gåshud. Om jag hade haft mer tid att spela Fallout 3 innan årets slut kunde även det ha varit med här, men det får kanske vara med nästa år istället.

Spel jag sög mest i: Fifa.
Kommentar: Jag förblir inkapabel att kunna spela sportspel. Antar att det beror på någon sorts hjärnskada.

Snyggast: Gears of War 2.
Kommentar: Lika brunt och grått som förut, men trots, eller kanske tack vare, den monokroma färgskalan så är GoW2 det snyggaste spelet jag spelade 2008. När det kommer till spel med färg så var det nog Viva Piñata 2 som var färggladast och finast av alla. Bubblare: Dark Sector, som kopierade GoW:s gråskala och slängde in lite mörkblått i den.

Spel bara jag spelade: Dark Sector
Kommentar: Känns som att det bara var jag som peppade inför och spelade igenom GoW-kopian Dark Sector. Kul i och för sig att kunna få ha något lite för sig själv sådär, men i ärlighetens namn så var det kanske inte helt lysande. Spelvärt dock, om man inte har något annat bättre för sig. Mitt omdöme av spelet finner du som är nyfiken här.