2007-09-09

The Ultimates

Köpte och läste avslutande delen av Ultimtes 2 igår (Comics Heaven, Gamla Stan. Bra ställe). Svinbra! Utimates är något av det allra bästa jag någonsin läst i serieväg tillsammans med J. Michael Straczynskis Rising Stars. Jag är glad att jag gav Ultimates en ärlig chans. För den som inte visste det sedan tidigare så är Ultimates Marvels nytolkning av The Avengers - vilka jag aldrig lyckats ta till mig. The Avengers har för mig alltid känts som Marvels version av DC:s Justice League of America, som, för den oinvigde, enligt mig är en av de sämsta superhjältesammansättningarna någonsin. Känns så sjukt präktigt och väldigt omodernt.

JLAJustice League of America, här på språng mot nya tråkiga äventyr.

Dock, Ultimates lyckas vara så mycket mer än The Avengers (och säkerligen JLA) någonsin lyckats vara. Hela Ultimate-universat har en tydlig verklighetsanknytning som gör hela atmosfären och alla karaktärer så mycket mer intressant - Giant Man kan inte äta när han är stor för att han då skulle explodera när han krymper igen, Iron Man har rätt risig batteritid och måste ha ett serviceteam på drygt 20 personer med sig hela tiden, Hulk har ihjäl nästan 1000 personer när han hoppar runt och har sönder saker på Manhattan etc etc - allt som kändes ologiskt när man förr läste superhjältetidningar har nu arbetats in i Ultimates. Känns fräscht. Vidare så bidrar det faktum att medlemmarna i The Ultimates klassificeras som Persons of Mass Destruction till nutidskopplingen (plus att det låter rätt tufft). Krydda allt detta med alkoholmissbruk, högförräderi, hustrumisshandel, interna stridigheter och en offentlig avrättning av Hulk så har du en av de bästa seriesamlingarna någonsin.

Ultimate ThorUltimate Thor: Asagud eller psykfall - avgör själv.