2008-01-08

Truxton

Av någon outgrundlig anledning kom jag idag helt osökt att tänka på ett av mina absoluta favoritspel till Sega Mega Drive: Truxton. Truxton är en vertikalt scrollande 2D-shooter enligt alla standardrecept, dvs fler och fler fiender som skjuter mer och mer skott, varvat med stora rymdbossar och olika vapenpowerups. Ofta kan det ju vara så att spel som du och jag för 10-20 år sedan upplevde som helt fantastiska idag inte alls visar sig vara särskilt mycket att bli uppspelt över på något sätt, men Truxton håller faktiskt än idag fortfarande måttet. Jag tror att scrollande 2D-shooters överlag håller, och fortsättningsvis kommer att hålla, tack vare sitt relativt simpla men ack så lättillgängliga spelkoncept - Skjut precis allt som rör sig så fort som möjligt och bli inte skjuten själv. Längtar tills min snart stundande flytt så att jag (äntligen!) kan få packa upp alla mina gamla konsoler och beskåda dem i all sin nördnostalgiska härlighet.

Truxton, Sega Mega Drive