2008-06-07

Ett inlägg om bio

Jag funderade lite idag, på det här med bio. Jag gillar ju bio, jag går sällan och ser en riktigt dålig film, och hela grejen med skitstor bild och högt ljud från alla möjliga håll är ju nice. Dock, när och om man tänker efter lite så är det i princip så här biograferna säljer in biotittandet:

Hallihallå, här är vår nya grymma film, för att få se den måste du betala nästan hundra kronor för att få sitta i stolar med dåligt benutrymme och som inte alls är lika bekväma som din egen soffa, och du kommer att vara totalt omringad av prassliga främlingar som måste kommentera allt som händer och som aldrig förstår när något är roligt, och justja, trots att du betalar nästan hundra kronor så vill vi hemskt gärna passa på att bjuda dig på 45 minuter reklam innan vi rullar igång filmen, och om du inte gillar något av det här så kan du ju alltid bara stanna hemma och vänta tills filmen kommer på DVD om cirka ett halvår. Hej då.

Det jag funderar på är varför du och jag ska tvingas behöva betala för denna biografbestraffning när vi bara vill se en ny film? Måste filmer verkligen vara exklusiva för biograferna och deras naziregler innan man kan se dem på något annat sätt? Geekporr besvarar frågan med ett inte helt genomtänkt NEJ. Mitt förslag, för oss som vill ha möjligheten och valfriheten att inte behöva gå till en biograf för att se en ny film, är 1) att precis alla filmer släpps samtidigt på DVD som på bio, och/eller 2) att precis alla filmer finns som downloads online samtidigt som de släpps på bio. Shit vad bra, så säger vi, om så bara för att det gör att de stolpskott som sabbar min bioupplevelse väljer att stanna hemma istället. Skicka ett mail till mig när allt är riggat och klart. Tills dess så fortsätter jag väl helt enkelt att böja mig riktigt långt framåt och bara ta emot när jag vill se en ny film.