2008-11-02

Robotech av Revoltech

Som för så många andra i min ålder så skulle jag vilja påstå att inkörsporten till anime och manga i mitten av 80-talet, parallellt med Starzinger, var Robotech, som jag ivrigt fick farsgubben att hyra på Shell-macken så fort de fått in nya avsnitt. Robotech, eller Macross om vi vill hålla oss till originaltitlar, är utan tvekan den serie som ledde in mig på ett än så länge livslångt intresse för de flesta former av gigantiska robotar. Addera till min mechafascination det faktum att Revoltech, en av mina nuvarande figurtillverkarfavoriter, rätt nyligen släppte sina versioner av flera av robotarna från Macross, så känns det rätt självklart att ett par sådana stod högt upp på inköpslistan i Japan. Som du ser nedan så blev även gubbarna själva riktigt nöjda över att få flytta från Akihabara till söder om söder. Såklart.

Revoltech, VF-1A Super Valkyrie & VF-1J Super Valkyrie
VF-1A Super Valkyrie (med pickan) och VF-1J Super Valkyrie.