2008-03-30

Min hjälte

Hyperion

Min nyaste favoritkaraktär är, till min egen förvåning, huvudpersonen i J. Michael Straczynskis Supreme Power: Mark Milton aka Hyperion. Anledningen till min förvåning är främst att Hyperion i princip är Superman, rakt av - kraschlandning i ett majsfält med rymdskepp som bebis, gränslöst stark, osårbarhet, överljudsflygförmåga, värmesyn, supersinnen etc - och jag är ju, som du säkert vet, fördomsfullt allergisk mot i princip allt som har med Superman och hans Justice League of America att göra. Har lite svårt att sätta fingret på vad exakt det är som gör Hyperion så väldigt mycket mer intressant än Superman, men jag tror att det bottnar i Hyperions betydligt mer trovärdiga gestaltning som allsmäktig superperson. Mer Hyperion och Supreme Power framöver. Vare sig du vill eller inte.

Hyperion - Supreme Power #3 & #9Från amerikansk patriothjälte till intergalaktisk terrorist på 6 nummer. Bra jobbat.