2007-08-12

(Vara eller icke vara) Geek?

Det är relativt obestridbart att jag spenderar en rätt stor del av min fritid - och i vissa fall även en rätt stor del av min budget - på aktiviteter allmänheten troligen anser bör klassificeras under termen geekigt. Dock, alldeles beroende på sammanhang samt på vem som är avsändare, kan jag ta verkligt illa upp om jag skulle bli ihopbuntad med en geek-gruppering jag själv absolut inte anser mig tillhöra.

För att generalisera skulle jag vilja påstå att det finns två distinkta geek-grupperingar. Det finns de som klarar av att föra en (till synes?) helt "normal" livsstil utan att behöva diskutera och/eller leva ut sina hobbies på daglig basis, och det finns de som absolut inte klarar av det. Jag anser mig själv tillhöra kategori 1 - jag måste inte tänka på och prata om mina hobbies, men jag gör det gärna i rätt sällskap och miljö. Kategori 2 är de som kliver in på Science Fiction Bokhandel högljutt deklarerandes Jaha, då var man hemma då! för att sedan närapå skita ned sig totalt av upphetsning för någon ful Tauren-actionfigurs skull. Alla typer av liverollspelare tillhör automatiskt kategori 2, det är inga konstigheter.

Enligt mig finns det en grundläggande förutsättning för att inte helt förlora kontaken med omvärlden och sjunka ned i ett bottenlöst hål av hopplös geekighet:

Finess och moderation. Att ha finess och moderation kring sin inneboende (och ständigt växande?) geekighet innebär i all korthet att ibland är det allra bäst att bara hålla käft. Kliv inte in på din flickväns nya kompis inflyttningfest och börja prata med första bästa random snubbe om hur du spenderat hela helgen än så länge med att måla Salamander-emblem på din Dreadnought men att du är ambivalent när det kommer till valet mellan Assault Cannon och Multi-Melta. Försök inte heller att bjuda in dina nya bekantskaper till att diskutera huruvida det är smart eller bara rent korkat att The Brotherhood of Evil Mutants har valt ett teamnamn som direkt beskriver vad de är och gör. Känn istället av klimatet. Kanske ska du bara dricka lite bärs, klaga på bostadsmarknaden, berätta någon halvbra fylleanekdot och vara nöjd med det. Personligen brukar jag själv även försöka att undvika de mer exalterade detaljdiskussionerna (brädspelsstrategier, avancerad Viva Piñata-uppfödning, allt Magic The Gathering etc osv) på tätt befolkade allmänna platser som exmpelvis tunnelbanan och caféer. Visst, man ska väl få kunna prata om vad fan man vill var man vill och det är andras problem om de stör sig/ser ned på vad man pratar om, men ärligt talat - när vi kommer igång kan vi kan faktiskt vara riktigt överjävligt jobbiga.

För att spinna vidare på allt geekjidder, låt oss se hur (det allseende) Internet definierar Geek.

Urban Dictionary:

Not to be confused with Nerd. A geek does not have to be smart, a Geek is someone who is generaly not athletic, and enjoys Video Games; Comic Books; being on the internet, and etc.

Wikipedia:
A person with a devotion to something in a way that places him or her outside the mainstream. This could be due to the intensity, depth, or subject of their interest. This definition is very broad, and allows for mathematics geeks, engineering geeks, sci-fi geeks, computer geeks, various science geeks, movie and film geeks (cinephile), comics geeks, theatre geeks, history geeks, gamer geeks, music geeks, art geeks, SCA geeks, literature geeks, anime and manga geeks (otaku).

Dictionary.com:
1. a peculiar or otherwise dislikable person, esp. one who is perceived to be overly intellectual.
2. a computer expert or enthusiast (a term of pride as self-reference, but often considered offensive when used by outsiders.)
3. a carnival performer who performs sensationally morbid or disgusting acts, as biting off the head of a live chicken.