2007-10-16

Utanför bloggosfären

Jag hör talas om bloggosfären. Rätt ofta nu för tiden. På Internet och rent analogt. Tänker att det är som någon typ av hemligt bannerutbyte och/eller inofficiella webbringar där bara en viss typ av bloggar kan och får närvara. Kanske lite som bloggarnas motsvarighet till Vatikanens Illuminati. Man vet knappt själv om man är med eller ej förrän man blir lynchad på grund av en outalad gränsöverstigelse i form av ett ogenomtänkt inlägg.

Funderar på om även jag, i rollen som faktiskt relativt frekvent bloggare, skulle kunna tillhöra denna sfär av bloggar. Dock, jag har förstått det som att bloggosfären består av någon sorts samarbete/samförstånd/utbyte/korslänkning mellan ett antal "högrankade" och, som jag tolkat det, tätbesökta bloggar. Tätbesökta i jämförelse med den här nördoasen iallafall. Hur som helst, i och med att det varit en rätt händelselös tisdagkväll så bestämde jag mig för att göra en utflykt i den välbesökta delen av bloggosfären. Jag gjorde djupdykningar här, här, här, här och här för att se om det kanske finns utrymme för Geekporr, och kanske framförallt för att se om Geekporr ens vill ta del av detta eventuella bloggutrymme.

Naturligtvis orkar/tänker/(törs?) jag inte uttala mig särskilt specifikt om någon enstaka blogg(are), men det jag sprang på under min rundsurfning var detta: sex, ångest, pretentioner, gemener, urban creddighet (antar jag), utstuderad cynism, grammatikmord, personliga påhopp, flickdagboksbekännelser, explicit politiskt inkorrekta uttalanden och allmänt nonsens. I all korthet, det låter ju onekligen som ett solklart succérecept för bloggande, eller hur? Fel. Även om jag stundtals fann mig intresserad nog att läsa klart något random inlägg (denna var bitvis väldigt underhållande, mycket på grund av/tack vare att jag uppskattar ett uppfinningsrikt användande av svordomar etc), så innebar mitt övergripande intryck att jag nog faktiskt inte är så jävla peppad på att vara en del av åtminstonde denna del av bloggosfären. Jag föredrar nog robotar framför aggrosexuella skabbäventyr och stavfel. Men tack iallafall. Dock så väcktes en frågeställning: Måste man vara deprimerad, översexuell, framgångsrik, sönderförbittrad och/eller bara fucked up i allmänhet för att vara poppis som bloggare?

Återkommer i ärendet när jag skapat mig en egen välbesökt nisch i bloggosfären. Tills dess: Stick och brinn, jag ska spela Halo.