2007-10-19

Tutorial: Superkrafter

Superpowers?Såg på allas(?) favoritcommunity Facebook att man kan ranka vilka superkrafter man helst vill ha, i fallande ordning. Naturligtvis så har Geekporr en hel del att tycka och tänka om detta (om superkrafter alltså, jag ger mig inte in i någon diskussion om Facebook). Min teori är att gemene man allt som oftast väljer helt fel när det gäller vilka superkrafter som är åtråvärda eller ej. Läs därför nedan genomgång av Facebooks 10 superkrafter innan du utsätter dig för radioaktiv strålning eller något random olagligt genetiskt experiment, så att du vet vad du ger dig in i:

Flying: En majoritet av tillfrågade skulle med stor säkerhet vilja påstå att flygning är den bästa kraften att få tag i. Så fel! Det blir ju askallt när man kommer upp en bit, och olycks/dödsrisken växer naturligtvis exponentiellt med ökande hasighet. Sannolikt skulle man även bli nedskjuten på grund av inkräktande i luftrum också.

Mind reading: Enligt mig en skitdålig förmåga, troligtvis skulle man vilja offa sig själv direkt om man fick veta hur illa omtyckt man egentligen är av alla i smyg. Dock en ekonomiskt fördelaktig förmåga, exempelvis i poker.

X-ray vision: Bra för den dekadent voyeristiska, med stor risk för att snabbt bli blasé då all mystik försvinner. I det stora hela inga större negativa aspekter i övrigt. Perfekt att ha när man köper skraplotter.

Super speed: Tänk dig att kunna springa i 200 km/h för att sedan snubbla. Helt värdelöst, inga fördelar. Som en mycket sämre versionen av Flying.

Time travel: Helt livsfarligt, man ska inte fucka med tids- och rymdskontinuum. Alldeles för random kraft för att våga användas.

Invulnerability: Inga egentliga nackdelar, men ärligt talat, hur ofta skulle man ha nytta av osårbarhet egentligen? Jag skulle ju inte tacka nej till det om jag skulle bli överkörd av en buss, men kraften i sig är inte särskilt konstruktiv. Dock coolt att ställa upp i Ultimate Fighting.

Shapeshifting: En av mina personliga favoriter med i princip obegränsade möjligheter. Svinbra för den moraliskt och etiskt tveksamma.

Invisibility: I stot samma möjligheter som Shapeshifting, men lite svårare att se vad man håller på med. Farligt lätt att börja fundera på olagliga aktiviteter.

Telekinesis: Hamnar utan tvekan hög(s)t upp på min lista. Att lyfta saker med tanken innebär outtömliga möjligheter för den kreative. För den som eftersträvar total global dominans är detta rätt väg att gå.

Super strength: Säkert bekvämt om man ska flytta möbler, men så länge du väger och tål lika lite som en normal person har du faktiskt ingen större fördel av superstyrka. Ren grundskolefysik.