2009-01-11

Minihjältar

Du vet de där automaterna där man matar in ett par mynt och får ut en plastboll med random innehåll? I Sverige är vi ju allt som oftast begränsade till äckliga tuggummin, psykedeliska studsbollar och färgglatt plastavfall, men japanerna, de har som med så mycket annat utvecklat myntautomaterna, eller Gashapon som det själva kallar det, till något av en konstform. Bland en hel del annat så lyckades jag lägga beslag på dessa tre Marvel-miniatyrer när jag var i Tokyo i höstas. 300 yen gick de loss på, vilket då motsvarade cirka 20 kr. Minns just nu inte vad tillverkaren heter, men det är hur som helst något japanskt bolag som gör dem, och de är inte alltför lätta att komma över här i väst. För den som verkligen vill ha ett par skulle jag nog tipsa om lite sökande på Ebay. Personligen skulle jag gärna se att jag kunde utöka min trio med Iron Man och Silver Surfer, så om du sett dem någonstans får du gärna berätta var. Har även en dublett av en av gubbarna nedan, som jag funderar på att lotta ut här någon gång framöver. Håll i hatten!