2009-01-26

Önskningar och förväntningar 2009

Via Junkultur såg jag att Staffan på Staffars Serier ville se mina önskningar och förväntningar på serieåret 2009, så det kan jag väl bjuda på. Värt att kommentera är dock att jag inte är något renodlat serieproffs som har koll på vad som sker i branschen, så jag kör, som alltid, helt subjektivt. Önskningarna är som sagt önskningar, utan någon som helst verklighetsförankring, och förväntningar är då förväntningar, som inte alls nödvändigtvis återspeglar vad jag tycker är rätt eller bra. Typ så.

Det här önskar jag se hända under 2009:

- Warren Ellis No Hero släpps en gång i månaden och visar sig efter det helt fantastiska och ultrabrutala sista avsnittet vara bland det bästa jag läst.
- Watchmen blir inte bara världens bästa superhjältefilm, utan även en av världens bästa filmer alla kategorier.
- Mark Millars återtåg till Ultimate Avengers, som jag nämnt här, är genomgående minst lika som Ultimates 1 (2002) & 2 (2004).
- War of Kings överträffar både Annihilation och Annihilation: Conquest när det kommer till kosmiska superintriger.
- Mina prenumerationer på Dark Avengers och War Machine visar sig vara väl investerade slantar.
- Del 11 och 12 av mangan Battle Angel Alita: Last Order släpps och avslutar hela serien med flaggan i topp.

Det här förväntar jag mig skall hända under 2009:

- Heath Ledger vinner en postum Oscar för rollen som Jokern i The Dark Knight. Förtjänt eller ej låter jag vara osagt.
- Watchmen blir en ganska medioker film som inte gör särskilt stort intryck på någon. Alan Moore säger "vad var det jag sa" men extra rosslig röst.
- Seriebloggandet får ett litet uppsving, främst tack vare de relativt lyckade filmatiseringarna de senaste åren.
- War of Kings överträffar både Annihilation och Annihilation: Conquest när det kommer till kosmiska superintriger.
- Jag mosar mig igenom 848 sidor Daredevil Omnibus och älskar det.
- TV-versionen av Fables drar ut på tiden, men blir något att se fram emot för 2010.