2007-11-03

Nostalgi: Legend of Dragoon

Av någon outgrundlig anledning drömde jag inatt om ett spel som jag inte spelat på cirka sju år - Legend of Dragoon, för Playstation. Jag hade i princip glömt bort Legend of Dragoon, men i och med min dröm så googlade jag fram lite bilder och mindes tillbaka till tiden då jag spenderade 100-tals timmar med japanska rollspel som Final Fantasy 7 och 8 samt just Legend of Dragoon. Jag minns spelet som ett riktigt höjdarlir, och jag spelade det från början till slut två gånger på raken tack vare att jag tyckte det var så bra (anledningen till att det var så bra kan antagligen vara kopplat till att spelet är väldigt inspirerat av och starkt påminner om Final Fantasy 7). Minns även att skurken, som enligt vanlig skurkstandard ville förstöra världen och regera över resterna - hette Melbu Frahma, och att spelet hade helt fantastiska CG-sekvenser. Nu när jag grävt upp gamla rollspelsminnen från slutet av 90-talet undrar jag lite om spelen skulle vara lika roliga och engagerande om de släpptes idag, eller om det kan ha varit så att jag slukade alla importspel som kom i min väg? Hur som helst, Legend of Dragoon var ett asbra rollspel, det är så jag minns det.

Legend of Dragoon
Legend of Dragoon
Legend of Dragoon