2007-11-17

Ang. maskerad

Tillåt mig att bli personlig för bara en väldigt kort stund: Jag avskyr maskerad. Jag ogillar företeelsen så pass mycket att jag skulle kunna betala det eventuella inträdet bara för att slippa medverka. Möjligtvis känner du dig milt överraskad av detta - du, precis som jag, tycker ju onekligen att det bör existera en relativt tydlig koppling mellan i denna blogg förekommande intressen och tendensen att vid varje givet tillfälle anamma möjligheten att ikläda sig väl valda attiraljer med tillhörande rekvisita. Dock, så är som sagt inte fallet. Jag har identfierat två primära anledningar till mitt personliga ointresse/obehag för maskerad i alla dess former:

Anledning 1. Maskerad är en ursäkt. En - för mig ytterst genomskinlig, och oftast pinsamt uppenbar - ursäkt för att gömma sig bakom en fasad vilken tillåter den bakom masken skyddade personen att utforska beteenden som han/hon annars aldrig skulle låta bubbla upp till ytan. Utklädd till kanin, zombie, fnask eller Green Goblin så är det ingen som dagen efter kan klandra dig för att du hånglade upp Gandalf och pissade i bålen. Dagen efter är gårdagkvällens karaktär och allt den (du) företog sig (dig) död och begraven, och ingen kommer någonsin att minnas vad som hände den här kvällen, bakom masken. Eller?

Anledning 2. Folk ser i princip alltid - alltid - ut som idioter.