2007-11-19

Potentiellt modellbygge

Japanska Volks tillverkar och säljer helt fantastiska modeller av robotar från mangan och animen Five Star Stories. Nedan ser du exempelvis den nyligen lanserade MH Engage Octaver SR1, som kostar dig drygt 1000 kr exklusive frakt, plus att du lär behöva införskaffa rejält med hobbymaterial för att lyckas få ihop allt.


Tydligen säljs och tillverkas Volks premiummodeller endast på beställning, samt levereras helt utan byggmanual, och lär enligt de forum jag rotat igenom vara något av det mer utmanande man kan ta sig för som aspirerande modellbyggare. Byggtiden för en riktigt erfaren modellbyggare sägs ligga kring två veckor för Volks robotar, vilket bör innebära att det skulle ta mig iallafall ett par månader att lyckas få ihop något presentabelt. Jag är rätt sugen på att införskaffa ett ex av dessa delikata skapelser, men skulle bli riktigt förbannad och besviken på mig själv om jag inte skulle lyckas få ihop den eller om jag skulle råka bryta av någon beståndsdel. Vi funderar lite på detta ett tag så att vi inte gör något förhastat.